Volkswagen investeert fors in eigen softwareontwikkeling voor ‘connected cars’

by Redactie IoT Journaal20 juni 2019

Het autoconcern Volkswagen heeft een aparte softwaretak in het leven geroepen. Car.Software, zoals het bedrijfsonderdeel is gedoopt, wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van onder meer ‘het nieuwe vw.os besturingssysteem en de Volkswagen Automotive Cloud’. Tegen 2025 moeten er zo’n 5.000 ‘digitale specialisten’ werkzaam zijn. Naar eigen zeggen, ontwikkelt de Volkswagen Groep zich ‘snel van een hardware- naar een softwarebedrijf’.

“Hardwarematig zijn we al dé platformspecialisten. Nu gaan we onze competenties ook maximaal inzetten voor softwareontwikkeling”, aldus Christian Senger, lid van de Raad van Bestuur van het merk Volkswagen, verantwoordelijk voor Digital Car & Services. “We gaan software ontwikkelen met uniforme basisfuncties voor alle merken van de Groep, waardoor we de complexiteit van onze systemen drastisch kunnen verminderen. Op dit moment werken we met zo’n zeventig verschillende besturingssystemen die draaien op software van bijna tweehonderd verschillende leveranciers. Bovendien hanteren we binnen de Groep momenteel verschillende systemen met vergelijkbare functies, bijvoorbeeld voor infotainment en navigatie. Een uniform besturingssysteem met dezelfde basisfuncties voor alle merken en de uniforme Volkswagen Automotive Cloud voor alle modellen van de Groep gaat aanzienlijke schaalvoordelen opleveren. Dit geldt niet alleen voor software op zich, maar ook voor onze nieuwe digitale ecosystemen die diensten zoals zoekfuncties voor laadstations gaan aanbieden.” Onder de Volkswagen Groep vallen onder andere de merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda, en Volkswagen.

Amazon Web Services

Het is niet duidelijk of Volkswagen zijn Automotive Cloud geheel zelf bouwt en host. Naar alle waarschijnlijkheid zal het concern ook hier een beroep doen op Amazon Web Services (AWS). Eerder dit jaar heeft Volkswagen al een langlopende overeenkomst met AWS getekend voor de bouw van een ‘VW Industrial Cloud’, waarin zowel de eigen fabrieken (122 stuks) als de circa 1.500 toeleveranciers op worden aangesloten.

Connected cars

In de nabije toekomst gaat de Volkswagen Groep meer dan tien miljoen connected auto’s per jaar toevoegen aan het nieuwe, uniforme softwareplatform. Dit levert niet alleen grote schaalvoordelen op, maar ook een ‘voor partners zeer interessant digitaal ecosysteem met vele miljoenen gebruikers’. De eerste Volkswagen op basis van het nieuwe softwareplatform, waarop tegen 2025 alle modellen van de Groep gebaseerd moeten zijn, is de nieuwe ID.3. Dit eerste model van een complete generatie elektrische auto’s maakt later dit jaar zijn debuut op de IAA-autobeurs in het Duitse Frankfurt.