Mercedes connected car IoT

Vodafone probeert het ook met platform voor voertuigdata delen

by Redactie IoT Journaal19 april 2022

Operator Vodafone heeft een eigen cloud platform geïntroduceerd bedoeld om data te verzamelen van en voor ‘connected voertuigen’ (ook wel ‘IoT op wielen’ genoemd). Het bedrijf heeft zijn dienst ‘Safer Transport for Europe Platform’ (STEP) gedoopt. Vodafone volgt in de voetsporen van autofabrikant Ford, die begin 2020 een dergelijk cloud platform op de markt heeft gebracht.

STEP verzamelt gegevens die vergaard worden door voertuigen, overheden, wegbeheerders en en zogenoemde ‘mobility service providers‘. In principe kunnen zij hun data kosteloos en geautomatiseerd (via een open API) aanleveren. Het Vodafone-platform verdeelt de relevante gegevens (zoals wegafsluitingen of tijdelijke aanwijzingen op matrixborden) op zijn beurt weer onder voertuigen op weg naar naar of op de betreffende locaties. Verder werkt de operator samen met aanbieders van kaartinformatie en navigatie-applicaties. Op de langere termijn wil Vodafone er ook nog ‘real-time’ informatie bijvoegen, zodat bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur kan worden gewaarschuwd als er voetgangers of fietsers in de nabijheid zijn. Het is onduidelijk wat het uiteindelijke verdienmodel achter STEP zal zijn. Het Britse bedrijf hult zich daar vooralsnog over in stilzwijgen.

Geen unicum

Het Vodafone-project is geen unicum. Zo’n twee jaar geleden heeft automaker Ford al een soortgelijk initiatief geïntroduceerd: het ‘Ford Local Hazard Information‘-systeem (LHI). Dat verzamelt met name gegevens over zaken als het gebruik van mistlampen en plotseling afremmende voertuigen. De informatie wordt voortaan met connected modellen van BMW, Mercedes Benz en Volvo gedeeld. Ford zegt dat het andere automerken vrij staat om zich aan te sluiten bij het datadeel-initiatief. In januari 2020 rolde het eerste model met LHI, een Ford Puma, in Europa van de band. Het systeem verzamelt informatie waaraan gevaarlijke of ‘afwijkende’ verkeersomstandigheden vallen af te leiden, zoals mist, ongelukken en verkeersopstoppingen. Inmiddels zou zo’n 80 procent van alle nieuwe Ford-modellen van LHI zijn voorzien. De kersverse samenwerking met BMW, Mercedes Benz en Volvo valt onder het door de Europese Unie ondersteunde ‘Data for Road Safety‘-initiatief dat een Europees data-ecosysteem van allerhande automakers en toeleveranciers aan de automobielindustrie voorstaat. Los van de automerken, zijn diverse Europese verkeersregelcentra, de Nederlandse producent van navigatiesoftware TomTom en zijn concurrent Here Technologies eveneens lid van deze club.