Slimme speakers vinden gretig aftrek: Amazon en Google aan kop

by Redactie IoT Journaal1 maart 2018

Het gaat goed met de verkoop van slimme speakers met een ingebakken ‘personal assistent’. Vorig jaar zijn er wereldwijd een slordige 32 miljoen stuks van verkocht, wat een stijging van maar liefst 300 procent is ten opzichte van 2016. De grote winnaars zijn hier leveranciers Amazon en Google. Het duo was in 2017 namelijk samen goed voor circa 90 procent van de verkochte speakers. Waarbij Amazon het grootste marktaandeel (51,8 procent) wist te veroveren. Dat blijkt uit een recent rapport van de Britse marktonderzoeker Strategy Analytics.

In het vierde kwartaal van 2017 is de verkoop van slimme speakers met stevige sprongen omhoog gegaan, aldus Strategy Analytics. Volgens de marktonderzoeker verkocht Amazon in de laatste drie maanden van vorig jaar 9,7 miljoen exemplaren (Q4 2016: 4,1 miljoen). Desondanks zag Amazon zijn totale marktaandeel dalen van 88 procent in 2016 naar 51,8 procent in 2017. Google scoorde eveneens flink: het verkocht in het vierde kwartaal van 2017 6,7 miljoen slimme speakers (Q4 2016: 0,4 miljoen). Daarmee wist het zijn marktaandeel van 8,7 procent in 2016 naar 35,7 procent in 2017 te laten groeien.

‘Apple relatief laat op de markt’

David Watkins, Director Smart Speaker service bij Strategy Analytics: “Amazon en Google zijn in een hevig gevecht verwikkeld om meer gebruikers voor hun eigen producten te winnen. Daarbij lijkt er weinig ruimte over te blijven voor andere spelers op het gebied van slimme speakers, zoals Harman Kardon, Sonos en Sony. Die partijen proberen kopers wat meer geld te laten uitgeven door de nadruk te leggen op hun bewezen hifi-expertise en het ontwerp van de speakers. Een andere belangrijke leverancier is Apple, al heeft het bedrijf door zijn betrekkelijk late entree in de markt voor slimme speakers nog geen marktaandeel van betekenis kunnen veroveren. Voor Apple geldt dat de grotere massa kopers moet komen via hun andere diensten en producten, zoals de streamingdienst Apple Music. Verder verwachten wij in 2018 dat andere partijen, zoals operators Orange en Telefónica, met eigen slimme speakers zullen komen. Daarmee zal de markt verder worden opengebroken.” Welke andere ‘vreemde eenden’ met slimme speakers komen? Wat dacht u van Facebook?

‘Slimme speakers verdringen andere apparaten’

Watkins voorspelt verder dat door de komst van de slimme speaker in het huishouden er een verschuiving komt van de manier waarop consumenten diensten en producten afnemen: “Een slimme speaker kan als een centrale vraagbaak en hét bestelpunt fungeren.” Volgens Watkins zou het apparaat daarmee de huidige rol van pc’s, smartphones en tabletcomputers kunnen gaan overnemen.

Hoe zo’n intelligente speaker in de praktijk werkt? Videootje!

https://youtu.be/lXr4ozneH9I