Slimme autoruit wordt medium voor advertenties

by Paul11 januari 2017

Gedrukte tijdschriften en kranten, websites, billboards en zelfs wc’s bij horecagelegenheden: het zijn allemaal media waar adverteerders gebruik van maken om hun boodschap bij (hopelijk) relevante doelgroepen onder de aandacht te krijgen. En dankzij The Internet of Things komt daar nu een nieuw medium bij: de voorruit van de connected car.

U rijdt over de snelweg en uw oog wordt getrokken naar de benzinemeter waar het de alarmerende melding ‘reserve’ is opgelicht. Hoe ver zou het nog zijn tot de volgende pomp, vraagt u zich af. Tegelijkertijd verschijnt er een boodschap op een deel van de autovoorruit: “Er zijn twee benzinestations binnen uw actieradius. Pomp A is vijf kilometer rijden. Benzine kost daar 1,64 euro per liter. Er zijn geen aanbiedingen. Pomp B bevindt zich op negen kilometer afstand. Benzineprijs: 1,62 euro per liter. Aanbieding: bij elke tankbeurt een kopje koffie gratis. Ik kan de actiecode hiervoor alvast activeren. Wilt u naar pomp A of pomp B?”

Gorilla Glass

Het lijkt wat vergezocht, maar als het aan een paar partijen ligt dan zijn locatiegevoelige advertenties op de voorruit over niet al te lange tijd werkelijkheid. Tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas heeft glasproducent Corning Incorporated (bekend van onder andere het speciale aanraakgevoelige en slijtvaste Gorilla Glass dat bijvoorbeeld in smartphones wordt gebruikt) hiervan een voorproefje gegeven. Het bedrijf voorziet niet alleen de mogelijkheid om straks (commercieel getinte en interactieve) content op de voorruit te laten verschijnen. Op diezelfde voorruit kan ook met augmented reality worden gewerkt, bijvoorbeeld om extra informatie te tonen als de auto bijzondere plekken nadert. Of om actuele verkeersinformatie en weersverwachtingen te laten zien.

BMW en Ford

Wat Corning betreft, kan het speciale glas ook worden gebruikt als materiaal waarmee een geheel dashboard is te maken. Zo zou de dashboard-layout bijvoorbeeld aanpasbaar zijn aan de omstandigheden of aan de voorkeuren van de bestuurder. De Duitse autofabrikant BMW en het Amerikaanse Ford zijn al klanten van Corning. Al gebruiken zij nog geen Gorilla Glas als materiaal voor dashboards en voorruiten.

Prototype onthuld

Jeff Evenson, Chief Strategy Officer bij Corning, onthulde tijdens de CES 2017 een prototype van een auto waarin Gorilla Glass een hoofdrol speelde. Videootje!