Rapport: Zelfrijdende auto kan op warme ontvangst van consumenten rekenen
Het kan verkeren. Nog maar een jaar geleden bleek uit een onderzoek dat consumenten in de Verenigde Staten overwegend negatief waren over de zelfrijdende auto. Twaalf maanden later blijkt de stemming aardig te zijn omgeslagen, als wij een recent onderzoek mogen geloven. Volgens de maker van het bewuste rapport, de Franse IT-dienstverlener Capgemini, is inmiddels een groot deel van de consumenten in zes landen ‘om’. Zij zien het wel zitten om zich onbekommerd te laten vervoeren in een voertuig waar geen menselijke hand meer aan te pas komt. Het gehele rapport is gratis te downloaden via IoTJournaal (36 pagina’s, 2,59 Mb, PDF).
Capgemini heeft in totaal 5.500 consumenten bevraagd in China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Zweden. Veertig procent van hen stelde ‘positief’ te zijn over de komst van de zelfrijdende auto. De positieve uitschieter hier was de Chinese consument (53 procent). Voor 27 procent van de ondervraagden was zo’n autonoom rijdend apparaat juist geen aanlokkelijk idee. De Britse consument was overigens het meest negatief gestemd (35 procent).
Filmpje kijken of slapen?
Als er niet meer zelf hoeft te worden gereden, dan blijft er tijd over om andere dingen te doen. De door Capgemini bevraagde consumenten zouden die ‘extra tijd’ het liefst willen gebruiken voor het - in de auto - bijpraten met vrienden of familie (63 procent). Genieten van entertainment (zoals muziek, films en tv-series, boeken of videospelletjes) is een andere favoriete manier om de tijd te doden (57 procent). Voor 48 procent van de ondervraagde consumenten is het juist weer een manier om eens lekker niets te doen, ‘digitaal detoxen’. Slechts 24 procent van de respondenten zou de tijd gebruiken voor gezonde zaken, zoals het doen van lichamelijke oefeningen.
Infographicje kijken?
Geen zin om het hele rapport te lezen? Dan kunt u terugvallen op een keurige infographic waarin Capgemini de belangrijkste resultaten heeft verwerkt.