Onderzoek: ‘Bedrijven noemen hun IoT-projecten bedrijfskritisch’

by Redactie IoT Journaal22 februari 2019

Het gaat lekker met de adoptie van Internet of Things in het bedrijfsleven. Tenminste, dat concludeert operator Vodafone in de 2019-editie van zijn jaarlijkse ‘IoT Barometer‘. Niet alleen stijgt het gebruik van IoT-toepassingen: een grote meerderheid van de betrokken organisaties zegt dat hun IoT-projecten ‘bedrijfskritisch’ zijn. Wie het volledige rapport wil lezen, kan het gratis downloaden via IoTJournaal (32 pagina’s, 6,85 Mb, PDF).

Internet of Things-oplossingen krijgen in toenemende mate een plek in de bedrijfsvoering van organisaties. Volgens de Vodafone IoT Barometer 2019 is er sprake van een stijging van 5 procent ten opzichte van 2018. Inmiddels heeft - door alle sectoren heen genomen - 34 procent van de bevraagde organisaties een IoT-toepassing ‘up & running’. In sommige branches (zoals transport & logistiek, de maakindustrie en de financiële dienstverlening) ligt dat percentage overigens hoger. Van de organisaties die IoT hebben omarmd, zegt ruim driekwart (76 procent) dat de bewuste oplossing van ‘bedrijfskritische aard’ is. Het is voor een groot deel van hen ook bittere noodzaak om iets met Internet of Things te doen. Zo’n 55 procent meldt dat de komst van IoT-toepassingen al een grote disruptieve werking heeft gehad binnen hun specifieke sector. Krap driekwart van de bevraagden (74 procent) verwacht dat bedrijven die nog geen IoT-strategie en -toepassingen hebben, binnen vijf jaar ernstig achter op hun concurrenten komen te liggen.

Wat schiet je d’r mee op?

Het moge duidelijk zijn: bedrijven investeren niet voor de lol in technologie (of andere zaken). Uiteindelijk moet het hen iets opleveren. Dat is bij Internet of Things niet anders. Het grootste voordeel van IoT-toepassingen is een vermindering van de operationele kosten, zo zeggen de bevraagden. Een saillant detail: de diverse IoT-goeroes roepen consequent dat ‘het vinden van nieuwe omzetstromen en business modellen’ één van de grote pluspunten van IoT is. Dat besef is echter nog niet bij het grootste deel van de gebruikers doorgedrongen. Slechts 33 procent van de IoT Barometer 2019-respondenten meldt dat zij dankzij IoT nieuwe bronnen van inkomsten hebben gevonden.

[Tekst loop door onder de grafiek.]

Wie zijn er bevraagd?

Voor de IoT-barometer van Vodafone, zijn dit jaar wereldwijd 1.430 ‘beslissers’ geraadpleegd. Zij zijn allen (mede)verantwoordelijk voor de IoT-strategie en -inkoop bij hun respectievelijke werkgevers. Wat regio’s betreft, ligt het zwaartepunt van het onderzoek in Europa (EMEA): daar zit 49 procent van de ondervraagden. Het Amerikaanse continent is goed voor 22 procent, terwijl de resterende 29 procent in de APAC-regio (Asia Pacific) verblijft.

[Tekst loopt door onder de grafiek.]

Lezen of kijken? Beide kan!

Geen zin of tijd om alle 32 pagina’s van het Vodafone-rapport te lezen? Dan hebben wij een iets meer dan één minuut durende video met de samenvatting van de IoT Barometer 2019 voor u in de aanbieding. Met Stefano Gastaut, de CEO van Vodafone, in de hoofdrol. De ‘Wij van WC-Eend’-toon valt alleszins mee voor een corporate video, dus dat scheelt weer.