Japans bedrijf maakt ‘slim’ mondkapje

by Redactie IoT Journaal1 juli 2020

De Corona-pandemie eist wereldwijd nog steeds slachtoffers. Veel landen houden dan ook vooralsnog enkele voorzorgsmaatregelen aan. Zoals de anderhalve meter-regel, de traceerbaarheid van intermenselijke contactmomenten en het verplicht dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer. De gezichtsbedekking zorgt er soms voor dat de verstaanbaarheid van de drager beduidend vermindert. Daar claimt het Japanse Donut Robotics, een oplossing voor te bieden met een ‘verslimd’ mondkapje.

Donut Robotics houdt zich van huis uit bezig met de ontwikkeling van robots, zoals de bedrijfsnaam al suggereert. Op dit moment verkoopt het één product: de Cinnamon, een robot bedoeld voor klusjes als receptiewerk. Maar Donut ziet ook kansen in de wereldwijde Corona-crisis. Het springt in op de verplichting om in bepaalde situaties en plekken mondkapjes te dragen. Het bedrijf heeft zich geconcentreerd op het verstaanbaar maken van de persoon met de bewuste gezichtsbedekking.

Bluetooth-connectie

Het resultaat van Donut Robotics’ inspanningen is een slim mondkapje, ‘c-mask’ geheten. Het is van lichtgewicht plastic vervaardigd en wordt over een regulier mondkapje geschoven. De c-mask wordt vervolgens via Bluetooth verbonden met een bijbehorende app (beschikbaar voor iOS en Android). Op dit moment biedt de c-mask drie functies: het versterken van spraak, ‘speech to text’ (spraak wordt omgezet in tekst op de smartphone of tabletcomputer) en het geven van spraakcommando’s aan de smartphone/tabletcomputer. Op korte termijn wil Donut Robotics daar ook nog - op abonnementsbasis af te rekenen - een real-time vertaalfunctie aan toevoegen. De c-mask moet circa 40 Amerikaanse dollars kosten en is in september 2020 op de Japanse thuismarkt verkrijgbaar. Donut Robotics mikt daarna op een snelle introductie in China, Europa en de Verenigde Staten. Hoe de c-mask werkt? Dat wordt uitgelegd in een (Engelstalig) filmpje.