IoT Retail Update: Van Ikea’s Smart Home tot Amazon’s winkelambities
Onze vaste blogger Boban Vukicevic had het er onlangs nog over: Internet of Things-toepassingen kunnen de noodlijdende retailsector helpen om het hoofd boven water te houden. In die overtuiging is hij niet alleen. Ook de retailsector zelf lijkt tot dat inzicht te zijn gekomen. En ook de online verkopers kiezen steeds meer voor ‘slimme bakstenen’. Een update over hoe Ikea en Amazon met behulp van IoT de strijd om de gunst van de consument aangaan in hun winkels.
De Zweedse interieurketen Ikea heeft het IoT-licht gezien. Het bedrijf heeft al wat langer slimme binnenverlichting in het assortiment. Deze lampen zijn te bedienen met een eigen Ikea-app en met intelligente assistenten’ van Amazon (Alexa), Apple (Home System) en Google (Home). Ook werkt de verlichting (sinds kort) samen met het vergelijkbare systeem van leverancier Philips (Hue). In februari volgend jaar voegt Ikea daar nog eens slimme raamdecoratie bij. Om precies te zijn: het gaat hier om rolgordijnen die op afstand zijn te bedienen via de Ikea-app of met behulp van één van de spraakgestuurde intelligente assistenten van de Grote Drie (Amazon, Apple en Google). Naar verluidt, komen er in de eerste instantie twee modellen van de slimme gordijnen: de Fyrtur (verduisterd, vanaf 149 euro) en de Kadril (deels doorschijnend, vanaf 119 euro).
Vlieg er eens uit met Amazon Go
De Amerikaanse online retailgigant Amazon koestert al wat langer de ambitie om ook in de offline-wereld een speler van betekenis te worden. Naast de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods (ad 13,7 miljard dollar) in 2017, heeft al enige tijd een aantal boekwinkels in de Verenigde Staten (Amazon Books). En sinds nog geen jaar is daar de op IoT-gebaseerde ‘convenience store’ bijgekomen, de Amazon Go. Deze ‘gemakswinkel’ heeft een beperkter aanbod dan bijvoorbeeld supermarkten, maar is volledig geautomatiseerd waardoor er geen kassa of grote hoeveelheden personeel meer aanwezig zijn.
In 2016 startte Amazon met zijn eerste Go-winkel, op het terrein van het eigen hoofdkantoor in de Amerikaanse stad Seattle. Die proef was aanleiding om enkele jaren daarna, in januari 2018, de volgende stap te wagen. Het bedrijf opende toen een Go-winkel in het centrum van Seattle, bestemd voor het grote publiek. Het Amazon Go-concept draait om een combinatie van Internet of Things-oplossingen, intelligente software (Artificial Intelligence en Machine Learning) plus de nodige sensoren en camera’s. Klanten kunnen er alleen winkelen als zij een speciale Amazon Go app op hun smartphone hebben geïnstalleerd en daarmee ook een speciale QR-code inscannen bij de ingang van de winkel. In de app staan onder andere de credit card gegevens van de persoon in kwestie, een essentieel onderdeel voor het ‘kassaloze winkelen’. De app houdt tevens bij wat de klant voor boodschappen in het winkelkarretje stopt. Die worden vervolgens, bij het verlaten van de winkel, automatisch op de credit card van de klant afgeboekt. Een ‘kassabonnetje’ wordt daarna naar de app gestuurd.
Ook op luchthavens
De ambities van Amazon zijn nogal groot: het bedrijf zou in in 2021 rond de 3.000 ‘IoT-winkels’ in de Verenigde Staten operationeel willen hebben. En daar komt nu nog een onbekend aantal Amazon G0-vestigingen op Amerikaanse luchthavens bij. Althans, dat stellen anonieme bronnen tegenover het persbureau Reuters. Het zou onder andere gaan om de vliegvelden Los Angeles International en San Jose International Airport. Beide zijn aangeschreven door Amazon met het verzoek om ‘verkennende gesprekken’ te voeren over het opzetten van een Amazon Go-winkel. Het is nog niet bekend of en wanneer de winkels inderdaad op Amerikaanse luchthavens zijn te vinden. Wel heeft de internetgigant een speciale ‘business development manager’ benoemd die de plannen voor luchthavenwinkels verder moet uitwerken.
Hoe werkt ‘t dan?
Hoe zo’n Amazon Go-winkel nou in de praktijk werkt? Daarvoor hoeft u niet direct in het vliegtuig te stappen om naar Seattle in de Verenigde Staten af te reizen. Amazon heeft er namelijk een keurig promofilmpje over gemaakt. Videootje!