IoT Awards 2018: De IoT-visie en -strategie van IBM

by Redactie IoT Journaal18 april 2018

De beste Internet of Things-oplossingen uit de Nederlandse praktijk op passende wijze in het zonnetje zetten. Dat is het doel van de door IoTJournaal opgezette, IoT Awards voor de beste use cases op het gebied van Internet of Things. De Awards worden ondersteund door een reeks vooraanstaande marktpartijen. En natuurlijk willen wij ook hen in het zonnetje zetten. Ditmaal is het de beurt aan IBM, het Amerikaanse IT-concern dat als Award Partner de IoT Awards ondersteunt. Peter Kouwen, Executive Partner bij IBM, is nauw betrokken bij IBM’s Global Center of Competence en houdt zich bezig met Internet of Things & Watson-IoT. Wij vroegen hem allereerst om de IoT-visie en -strategie van zijn bedrijf toe te lichten.

Wie IBM en IoT in één zin hoort gebruiken, kan er op wachten dat er nog een derde term zal vallen: Watson. Het systeem dat bekend werd als een voorbeeld van doeltreffend werkende kunstmatige intelligentie, is in de loop der jaren uitgegroeid tot een platform dat via de cloud een veelheid aan gebruiksmogelijkheden heeft. Zoals in de Internet of Things-markt. IBM vult dat aan met IBM Cloud, een eigen cloud platform (‘Platform as a Service’, PaaS en ‘Infrastructure as a Service’, IaaS). Tevens heeft IBM aangekondigd dat het met crowdfunding site Indiegogo en componentenleverancier Arrow Electronics gaat samenwerken om IoT-startups te helpen. Want het IT-concern is er van overtuigd dat in IoT het ook draait om samenwerken in ecosystemen. Hoe dat nou precies zit? Peter Kouwen legt het in een helder video interview haarfijn uit.