Ikea richt aparte divisie voor ‘Smart Home’ op
Het Zweedse woonwarenhuis Ikea heeft een apart bedrijfsonderdeel opgericht voor de ontwikkeling van domotica-spullen. De onderneming zegt ‘stevig te investeren’ in spullen voor het slimme huis, al laat het zich niet uit over de bedragen die er mee gemoeid zijn. “Het is de grootste ‘big business’ voor ons sinds de introductie van Ikea Kids”, verzekert Björn Block, de directeur van de kersverse business unit.
Voor Ikea is het concept van ’t smart home geen volslagen noviteit. Naar eigen zeggen, is het bedrijf al sinds 2012 druk bezig met het verslimmen van spullen bestemd voor het interieur. In de loop der jaren heeft het woonwarenhuis diverse producten op de markt gebracht waarin zaken als draadloos opladen zijn ingebouwd. Ook is het inmiddels actief met een eigen reeks slimme lampen en dito raambekleding die via een app is te bedienen. Voor de ‘connected verlichting’ heeft Ikea een eigen ‘smart home ecosysteem’ ontwikkeld (oorspronkelijk Trådfri geheten en eerder dit jaar omgedoopt tot Ikea Home smart app).
Derde partijen
In de nieuwe Ikea-business unit zullen ook de nodige samenwerkingen met derden een plek krijgen, aldus het bedrijf. Zo heeft het onlangs samen met Sonos, fabrikant van connected audiosystemen, een eigen slimme speaker op de markt gebracht. Daarnaast is Ikea in juni dit jaar een samenwerking aangegaan met Ori, producent van ‘robotic furniture’. Het duo gaat in de eerste instantie dergelijk meubilair verkopen in Hong Kong en Japan, beide markten waar appartementen relatief klein zijn, waardoor er vermoedelijk meer emplooi voor de producten is.
Ikea’s visie op ‘smart lighting’ is terug te zien in een keurig wervend filmpje.