Haven Rotterdam start IoT-joint venture ‘Port Insight’
De Haven Rotterdam heeft de afgelopen tijd in binnen- en buitenland als schoolvoorbeeld gediend van hoe Internet of Things-technologieën met succes kan worden toegepast. Zowel wat schaalgrootte van de implementatie als de omvang en samenstelling van een divers ecosysteem met meerdere marktpartijen. Het lijkt erop dat de innovatiehonger van de ‘Port of Rotterdam’ daarmee nog lang niet is gestild. De organisatie is een joint venture aangegaan met de eveneens Rotterdamse IoT-specialist TWTG, die eerder dit jaar tijdens de IoT Awards 2018 een nominatie in de categorie ‘Smart City’ in de wacht wist te slepen.
De joint venture (‘Port Insight’ gedoopt) van de Rotterdamse haven en TWTG heeft als doel ‘de ontwikkeling van technologische oplossingen die sleutelprocessen slimmer en efficiënter maken voor meerdere spelers in de maritieme sector’. “De haven van Rotterdam pakt een voortrekkersrol bij de ontwikkeling en uitrol van digitale producten en diensten. Daarmee willen we het serviceniveau en de concurrentiepositie van onze haven
verhogen. Vandaar dat we een joint venture hebben opgericht”, aldus Paul Smits, CFO Havenbedrijf Rotterdam en gastblogger bij IoTJournaal.
‘Duwbakken’ verslimmen
Na een innovatieproject van een jaar wordt nu de eerste oplossing voor Port Insight ontwikkeld. Volgens Goran Gavric, CEO TWTG, gaat het om een toepassing voor het realtime traceren van zogenoemde ‘duwbakken‘: “Op dit moment zijn die niet realtime te traceren in het Rotterdamse, noch Europese havengebied. Deze grote stalen bakken kunnen wel 100 meter lang zijn en worden gebruikt om grote ladingen veevoer, zand,
graan en overige ‘droge bulk’ te vervoeren. Er is heel veel te winnen voor iedereen in de sector, zo zijn er in het Rotterdamse havengebied al snel zo’n kleine 1000 te vinden. Zo kan de administratie voor havengelden kan volledig worden geautomatiseerd, wat letterlijk uren per week kan besparen
voor zowel de binnenvarende ondernemer als de havenbedrijven. Daarnaast kan het voor operators inzichtelijk worden waar hun lading zich bevindt en of er genoeg (vrije) duwbakken beschikbaar zijn en waar die nu zijn. Dat kan nu nog niet. Dit maakt de haven niet alleen slimmer, ook duurzamer”
Ook internationaal in te zetten
De eerste toepassing door Port Insight rond duwbakken start in het Rotterdamse havengebied. De datagedreven aanpak moet het Havenbedrijf inzicht geven in dit proces. Verder kan ook de ontvanger meer informatie opvragen van zijn lading. Gavric: “Op dit moment is iets als track & trace zoals we dat kennen van pakketjes er niet bij duwbakken, maar is prima mogelijk zodat de ontvanger precies weet wanneer zijn levering is te verwachten zonder te hoeven bellen of te zoeken. Zoals een boer die wacht op het voer voor zijn koeien”. Uit onderzoek bleek dat nog veel handelingen telefonisch of mondeling werden uitgevoerd. Digitalisering in dit proces biedt vele voordelen zoals een automatische boekhouding van havengelden. Dit is belangrijk, waar duwbakken nu veel ruimte innemen en kritiek zijn om af te laden en verder te vervoeren. Daarbij is het vanzelfsprekend ook commercieel interessanter als ze efficiënter worden gebruikt.Port Insight gaat haar eerste oplossing in het eerste kwartaal van 2019 uitrollen. Havens, verladers, operators en lading eigenaren kunnen er dan gebruik maken in zo veel mogelijk internationale havens.”