Executive Bites: Topvrouw Carolien Nijhuis over KPN’s IoT-strategie
Operator KPN (of ‘telecom- en ICT- dienstverlener’, zoals het bedrijf zich liever noemt) heeft al een tijd geleden zijn kaarten op Internet of Things gezet. Zelfs nog toen het nog Machine-to-Machine Communications heette. De Nederlandse telecommer heeft er zelfs een aparte tak voor opgezet. Eerder dit jaar spraken wij de toenmalige baas van KPN IoT. En nu is er een nieuwe managing director: Carolien Nijhuis. Deze KPN-topvrouw mag de IoT-activiteiten naar een hoger plan gaan trekken. Tijd voor een gesprek.
Connectiviteit is de kernactiviteit van KPN. Zoveel is duidelijk. Echter het bedrijf zegt meer kansen te zien ‘om waarde te kunnen toevoegen aan klanten op het gebied van hun IoT-behoeftes’. Voor KPN IoT-baas Carolien Nijhuis is het zaak om niet alleen de omzet uit IoT-connectiviteit verder uit te bouwen, maar ook om de IT-diensten voor Internet of Things-oplossingen een ‘boost’ te geven. Een recent voorbeeld is de introductie van een startklaar en schaalbaar platform voor IoT-toepassingen, inclusief onboarding van IoT-devices (‘KPN Things‘).
Strategie en praktijkvoorbeelden
Wij hebben met Carolien Nijhuis een paar Executive Bites opgenomen. Waarbij diverse onderwerpen voorbij zijn gekomen: van strategie tot praktijkvoorbeelden. Maar eerst eens meer horen over wat Nijhuis van plan is te doen met de IoT-tak van KPN. Tijd voor deel één van IoTJournaal’s Executive Bites met Carolien Nijhuis, managing director KPN Internet of Things.