Duitse rechter verbiedt verkoop ‘IoT-knop’ van Amazon
De Amerikaanse e-commerce gigant Amazon heeft een tegenslag moeten incasseren in Duitsland. Een rechter van het Oberlandesgericht in München heeft de verkoop van de Amazon Dash button verboden. Het product zou in strijd zijn met de Duitse consumentenwetgeving. De rechtszaak was aangespannen door de regionale consumentenbond Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen. De rechter heeft aangegeven dat er geen beroep mogelijk is tegen het oordeel. Desondanks heeft Amazon Duitsland al aangegeven dat het ‘alle juridische mogelijkheden onderzoekt’ om de beslissing aan te vechten.
Het gerechtelijke verbod op de verkoop van de Amazon Dash button is ingegeven door ‘het gebrek aan de wettelijk verplichte prijstransparantie’ van de IoT-knop. Op de bewuste ‘button’ is slechts het logo van een fabrikant of merknaam zichtbaar, er wordt geen informatie over zaken als prijzen gegeven. En dat kan volgens de rechter niet door de beugel. De Amazon Dash button (4,99 euro) maakt het mogelijk om met letterlijk een druk op de knop één bepaald product van één merk te bestellen, zoals koffie van Nescafé en bier van Heineken. Wel moet de consument hiervoor een zogenoemd ‘Amazon Prime‘-abonnement - à 5,99 euro per maand - bij de e-commerce gigant hebben afgesloten.
D’r is een app voor!
Om de Dash button te activeren, moet de consument een speciale app voor zijn smartphone downloaden (iOS en Android). Vervolgens wordt (via bluetooth) een verbinding met de button gemaakt en is het apparaatje geactiveerd. Zodra er op de button wordt gedrukt, maakt het een verbinding met het internet (via WiFi) en geeft het de order door aan Amazon. De eigenaar van de Dash button krijgt tegelijkertijd een melding van de geplaatste order en kan die desgewenst nog annuleren.
Dash Replenishment Service
Achter de Dash button schuilt de Dash Replenishment Service (DRS). Die IoT-technologie draagt zorg voor de orderverwerking en de uiteindelijke belevering. DRS is ook beschikbaar voor derde partijen om in hun producten te integreren. Zo komen er in Groot-Brittannië binnenkort afwasmachines van Bosch en Siemens waarin DRS is ingebouwd. De apparaten zorgen dan zelf voor de bestelling van afwasmiddel. Naar verluidt, zullen Grundig, Samsung en Whirlpool eveneens volgen met apparaten waarin DRS is geïntegreerd.
Voorlopig niet in Nederland
De Dash button heeft in maart 2015 zijn vuurdoop gekregen in de Amerikaanse thuismarkt van Amazon. Daar is het aanbod inmiddels uitgegroeid tot meer dan 150 merken/producten. Ook zijn er diverse huishoudelijke apparaten op de markt waarin DRS is ingebouwd. In Nederland heeft Amazon vooralsnog een webwinkel met een uitgedund aanbod: het verkoopt alleen boeken. Wel kunnen Nederlandse klanten terecht bij de Duitse Amazon-site. Het is niet bekend of en wanneer Amazon.nl op gelijke hoogte wordt getrokken met Amazon-webshops in andere landen.
Benieuwd hoe de Dash button in de praktijk werkt? Videootje!