Donderdag WeetjesDag: De markt van ’t slimme huis in dollars en rugnummers

by Redactie IoT Journaal7 november 2019

Donderdag WeetjesDag: de redactie van IoTJournaal komt nog net op tijd voor het weekend met de nodige losse informatiebrokken over Internet of Things. Altijd handig! Gebruik ze bijvoorbeeld voor die ene belangrijke presentatie of als extra argument om investeringen bij de directie los te peuteren. In deze editie pakken wij het slimme huis aan.

De redactie van IoTJournaal kan veel, maar er zijn ook grenzen aan wat wij allemaal zelf aan nieuwtjes en achtergronden in de gaten kunnen houden. Vandaar dat wij mede vertrouwen op onafhankelijke externe partijen die ons op dat gebied prima aanvullen. Zoals het Amerikaanse in technologie gespecialiseerde marktonderzoeksbureau Strategy Analytics. Die heeft het slimme huis tot één van zijn hoofdonderwerpen gebombardeerd. Dat resulteert weer in de nodige aardige informatiebrokken. Volgens de marktvorser gaat het bijvoorbeeld erg voorspoedig met de verkoop van slimme speakers in China. Zo’n 63 procent van de Chinese consumenten die nog niet over zo’n onmisbaar hulpje in huis beschikt, is namelijk van plan volgend jaar een dergelijk apparaat te kopen. Daar komt nog bij dat 22 procent van de ‘speakerlozen’ zegt de aanschaf van een slimme luidspreker na 2020 te overwegen. Volgens Strategy Analytics beschikken op dit moment zo’n 35 miljoen Chinese huishoudens over een slimme speaker. De meest bekende fabrikant op dat gebied in China is overigens het Chinese Xoami.

Slimme camera’s

Van Strategy Analytics komt nog een ander ‘weetje’ over het slimme huis. Het bureau voorspelt namelijk dat consumenten wereldwijd dit jaar voor maar liefst 8 miljard Amerikaanse dollars aan slimme camera’s zullen uitgeven. In 2023 moeten die uitgaven, aldus Strategy Analytics, met 14 procent toenemen. De teller moet dan dan richting de 13 miljard dollar gaan. Het gaat overigens niet alleen om beveiligingscamera’s die met het internet zijn verbonden. Denk bijvoorbeeld aan slimme, met videocamera uitgeruste, deurbellen. Opvallend is dat het bureau verwacht dat de grootste groei in het zogenoemde ‘premium segment’ zal zitten: apparaten die meer dan 100 dollar kosten.

Namen en rugnummers graag

Het Amerikaanse research bureau CB Insights (gericht op onderzoek naar startups en scale ups) doet eveneens een (flinke) duit in het smart home-zakje. Het heeft in kaart gebracht wie nou de zestig belangrijkste spelers zijn in die markt. Daarbij gaat het zowel om hardware als toepassingsgebieden en ‘platformen’. Wat ons opvalt aan de inventarisatie van CB Insights? Allereerst dat het Nederlandse Signify, de verzelfstandigde verlichtingstak van Philips, helemaal ontbreekt in het overzicht. Kennelijk wordt die multinational niet belangrijk genoeg gevonden of het heeft volgens het bureau een te klein marktaandeel. Daarnaast zien wij veel merken en fabrikanten die in Europa niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Een paar uitzonderingen: Ring (slimme deurbellen) en Sonos (streaming audio hardware).