Consumenten in 2014 over hun verwachtingen van een slim huis
Zo’n zeven jaar geleden begon het concept van ’t slimme huis mondjesmaat werkelijkheid te worden. Maar voor veel consumenten was het nog een ontastbaar iets. Control4, een Amerikaanse leverancier van domotica-oplossingen, bevroeg Amerikaanse consumenten destijds over de verwachtingen die zij hadden op het gebied van ’t slimme huis. De resultaten? Die zijn te zien in de infographic van vandaag.
Tegenwoordig kijken wij nauwelijks meer vol verbazing naar slimme speakers, video-deurbellen en semi-intelligente huisrobots. Het slimme huishouden is voor veel consumenten inmiddels een alledaags iets. Dat was in 2014 wel even anders. Control4, destijds nog een zelfstandig bedrijf (het is in 2019 gefuseerd met branchegenoot SnapAV en gaat nu door het leven als Snap One), was benieuwd naar hoe consumenten de toekomst van domotica zagen. Het vroeg toentertijd naar hun visie op het slimme huis in 2021. Eén van de vragen was: ‘Wat zou tegen die tijd aangestuurd moeten zijn door slimme technologie?’. Daar kwamen min of meer voorspelbare antwoorden op: de tv (met name bij mannen) en de wasmachine/wasdroger (met name bij vrouwen). Daarnaast zagen de bevraagde Amerikanen wel brood in de volledig zelfrijdende auto en slimme oplossingen voor de verzorging van huisdieren. Het meest creatieve antwoord op de enquête zorgde voor een glimlach op de redactievloer van IoT Journaal: ‘De regering’.