Amazon levert slimme assistent aan hotels Marriot
In de huiskamers zijn ze in toenemende mate te vinden: de slimme, met internet verbonden, spraakassistenten. Maar ook in de zakelijke markt doen de smart personal assistents hun intrede. Zo gaat internetconcern Amazon zijn Echo Dot-speakers met de bijbehorende Alexa-software aan de hotelketen Marriot leveren. Daarmee moeten hotelgasten met behulp van spraakcommando’s allerhande zaken kunnen regelen. Financiële details over de deal zijn niet vrijgegeven, maar kenners spreken van een ‘miljoenen contract’.
De Amazon Echo/Alexa-combinatie zal ‘in de loop van deze zomer’ te vinden zijn in een ‘selectie van Marriot hotels’. Hoe die uitrol er precies uit zal zien? Da’s nog onbekend. Zowel Marriot als Amazon hullen zich daarover in stilzwijgen. In ieder geval komt de Amazon-propositie in de kamers van ‘geselecteerde’ Marriott Hotels. Het gaat om Westin Hotels & Resorts, St. Regis Hotels & Resorts, Aloft Hotels en Autograph Collection Hotels. De twee eerste hotels die voorzien worden van de Amazon-assistenten, zijn te vinden in de Verenigde Staten: Charlotte Marriott City Center en Marriott Irvine Spectrum.
Alexa is regeltante binnen ’t hotel
Wat verder bekend is: hotelgasten kunnen met de Echo Dot en de achterliggende Alexa-technologie de gebruikelijke zaken in de kamer regelen. Denk aan het instellen van de temperatuur en de verlichting plus het selecteren van muziek en televisieprogramma’s. Daarnaast moet het mogelijk zijn om spraakcommando’s te geven waarmee bijvoorbeeld de hotelconciërge om raad en daad is te vragen. Ook zullen hotelgasten met een abonnement op online diensten zoals Amazon Music, Spotify en Audible (luisterboeken) in staat zijn om daar gebruik van te maken tijdens hun verblijf. Bij het uitchecken wordt vervolgens ook automatisch uitgelogd bij de bewuste diensten.
Testfase met Apple en Amazon
Volgens onbevestigde berichten zou Marriot zijn keuze voor Amazon hebben gemaakt na een uitgebreide testfase waaraan zowel Amazon als Apple (met diens slimme assistent Siri) hebben meegedaan. Amazon heeft zijn zakelijke aspiraties met Alexa al enige tijd geleden kenbaar gemaakt. In november 2017 introduceerde het zijn Alexa for Business-aanbod. De Marriot-aankondiging past weer in het onlangs gelanceerde ‘Alexa for Hospitality‘-portfolio, dat specifiek bedoeld is voor de hospitality-sector.
Apple, Cisco, IBM en Microsoft
Amazon staat overigens niet alleen in zijn business-to-business ambities. De Amerikaanse IT-gigant IBM heeft bijvoorbeeld in maart dit jaar een eigen slimme assistent combinatie het licht laten zien. Daarin zit de spraakassistentsoftware i.Vie, de Watson AI-technologie en software die op IBM’s cloudplatform draait. Het is bedoeld voor organisaties die dergelijke functionaliteit in hun eigen systemen willen integreren. Denk aan bijvoorbeeld software voor klantenservice-afdelingen of infotainmentsystemen in voertuigen. Wat de IBM-assistent moet onderscheiden van de concurrentie, is (aldus het IT-concern) het feit dat ‘t gebruik kan maken zowel bedrijfsspecifieke Big Data als gegevens die over individueel gebruikersgedrag worden vergaard. Netwerkleverancier Cisco (‘Spark Assistent‘) en softwaremaker Microsoft (integratie van ‘Cortana‘ in diens zakelijke software) hebben in maart dit jaar eveneens bekendgemaakt dat zij met hun slimme assistenten de pijlen op de zakelijke markt richtten.
Om letterlijk inzichtelijk te maken wat hotels (en hun gasten) allemaal met Alexa for Hospitality kunnen doen, heeft Amazon een keurig promo-filmpje gemaakt.