Altijd de beste koffie op de zaak dankzij IoT
Lekkere koffie. Bij veel organisaties in Nederland is dat één van de belangrijkste faciliteiten voor de medewerkers. Zonder goede koffie kan de productiviteit zomaar stevig dalen. Maar hoe krijg je altijd de lekkerste koffie geserveerd en hoe zorg je ervoor dat de koffiemachines ongehinderd door blijven werken? Het was een vraagstuk waar fabrikant en koffiespecialist Gio Coffee zich voor gesteld zag. De oplossing? IoT.
Oprichter en CEO Benno Kuijf is Gio Coffee gestart ‘vanuit een persoonlijke behoefte’. Hij tapte een keer koffie bij een tankstation en dacht: “Hoe het kan het zijn dat werknemers ‘veroordeeld’ zijn tot slechte koffie uit een automaat?” Het leidde in 2010 tot de oprichting van Gio Coffee, fabrikant van koffiemachines voor zakelijk gebruik en leverancier van koffiebonen.
Datadriven koffiedrinken
Inmiddels is het bedrijf in Nederland een gekende naam. Zo’n 350.000 werkenden drinken dagelijks koffie uit een Gio-machine. De onderneming uit de Utrechtse plaats Oudewater heeft met succes een reputatie weten op te bouwen als dé innovatieve leverancier van goede koffie en thee. Het innovatieve karakter is goed te zien in de manier waarop Gio Coffee zijn machines ontwerpt: niet alleen geschikt voor de behoeften van nu, maar ook al klaargestoomd voor de wensen van morgen. In dat kader besloot Gio in 2020 dat ze meer inzicht wilden over het gebruik van hun koffie machine waardoor de noodzaak ontstond gebruiksdata uit het apparaat te verzamelen. Zodat bijvoorbeeld de koffievoorraad tijdig kan worden bevoorraad en aankomend onderhoud automatisch is te signaleren en in te plannen.
Samenwerking met Avanade en KPN
Volgens Bas Zurlohe, Director Innovations bij Gio Coffee, is destijds heel bewust gekozen om in te zee te gaan met twee partners: IT-dienstverlener en Microsoft-specialist Avanade en operator KPN. Een samenwerking die, aldus Zurlohe, ‘van grote waarde’ was. KPN bracht zijn bedrijf in contact met Avanade die de integratie van de hardware en de data-laag plus de applicatieontwikkeling voor zijn rekening nam. KPN verzorgde op zijn beurt de IoT-connectiviteit, leverde de benodigde simkaarten voor de connected machines en nam het simkaartenbeheer op zich. Daarnaast voorzag de operator Gio Coffee van andere cruciale onderdelen van de IoT-oplossingen, zoals de security.
Microsoft Azure als basis
Als basis voor de Gio Coffee-applicatie is het Microsoft Azure IoT-cloudplatform gekozen, waarbij er een vergaande integratie met hun Mirosoft Dynamics ERP-systeem werd gerealiseerd. Het resultaat is een IoT-toepassing die op maat is gesneden voor zowel de oudere koffiemachines als de huidige modellen én de apparaten die nog op de tekentafel liggen. En waarmee uiteindelijk de koffie- en theeminnende klant nog beter wordt geholpen.
Heldere taal
IoT Journaal vroeg Gio Coffee-topman Bas Zurlohe, Remco Ploeg (Director IoT & Digital Twin Europe bij Avanade) en Lars Smit (Senior Partner Development Manager bij Microsoft) om de Gio Coffee-oplossing uit te leggen in heldere taal.